نکات طلایی برای شست و شو و نگهداری از پرده ‌ها

فهرست

یکی از لوازم بسیار مهم که در تمامی خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد پرده است. با توجه به این موضوع که پرده‌ها کاربرد زیادی در منازل و محل کار دارند؛ بنابراین رعایت نکات طلایی برای شست‌وشو و نگهداری از پرده‌ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود. پیش از رعایت این نکات باید به جنس پرده نیز توجه داشته باشید. برای بسیاری از خانم‌ها شست‌وشوی پرده از اهمیت زیادی برخوردار است و این موضوع به این دلیل بوده که نقش به‌سزایی در دکوراسیون خانه خواهد داشت.

نکات مهم برای شست ‌و شوی انواع پرده

پیشنهاد می‌شود تا پیش از شست‌وشوی پرده تمامی گیره‌ها را با دقت جدا کنید. می‌توانید در زیر نور خورشید پرده‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت نخ‌کش بودن متوجه آن شوید. علاوه‌بر این بسیاری از قسمت‌های ضعیف پارچه در زیر نور خورشید به سادگی قابل رؤیت هستند. این‌گونه از پرده‌ها در واقع ارزش شست‌وشو ندارد؛ بنابراین بهتر است تا اقدام به تعویض پرده نمایید.
معمولاً پرده‌هایی که در ورودی منازل یا در قسمت‌هایی از خانه مانند تراس یا درب ورودی بالکن نصب می‌شوند دارای آلودگی بیشتری در مقایسه با سایر پرده‌های موجود در خانه هستند. به همین دلیل شست‌وشوی پرده‌ها باید با در نظر گرفتن محل نصب انجام گیرد. در شهر‌ها نیز شست‌وشوی پرده‌ها می‌توانند دارای زمان‌بندی متفاوتی باشند؛ به‌طوری که معمولاً در شهر‌هایی که دارای آلودگی هوای بیشتری هستند شست‌وشوی پرده‌ها زودتر انجام خواهد شد؛ چراکه آلودگی در طولانی مدت باعث تغییر رنگ پارچه می‌شود.

توجه داشته باشید در صورتی که پرده‌ها بسیار کثیف هستند، برای شست‌وشوی آن‌ها در منزل اقدام نکنید و می‌توانید از خشکشویی‌ها که دارای دستگاه‌های پیشرفته‌تری برای شست‌وشوی بهتر هستند استفاده کنید. در زمان خرید پرده باید به نکات بسیار مهمی توجه داشته باشید.

 

نکات مهم برای شست ‌و شوی انواع پرده

 

نکات و توصیه ‌های ضروری در زمان شست ‌و شوی پرده

در زمان خرید پرده پذیرایی پیشنهاد می‌شود مواردی را مد نظر قرار دهید که از مهم‌ترین موارد می‌توان به جنس و الیاف پرده اشاره کرد؛ چراکه معمولاً پرده‌هایی که در قسمت پذیرایی منازل نصب می‌شوند در معرض آلودگی و نور خورشید قرار دارند. بنابراین جنس آن‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که در برابر گرما و آلودگی‌ها مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. همچنین در زمان شست‌وشوی انواع پرده مانند پرده اتاق خواب یا پرده آشپزخانه باید نکات مهمی را در نظر بگیرید.
به عنوان مثال اگر متوجه پوسیدگی یا کشیدگی‌های مختلفی در پرده شده‌اید پیشنهاد می‌شود تا اقدام به تعویض پرده نمایید. زمانی‌که پرده را برای شست‌وشو بیرون می‌آورید، قبل از خارج کردن تمامی گیره‌ها محلی را که گیره‌ها در آن نصب شده‌اند را علامت‌گذاری نمایید. در حقیقت با انجام این کار می‌توانید پس از شست‌وشو گیره‌ها را در محل قبلی خود نصب کنید. علاوه‌بر تمامی این موارد بهتر است تا برای شست و شو  پرده‌ آستردار از خشکشویی استفاده کنید.

پرده‌های پذیرایی معمولاً پرده‌های با طول یا عرض بزرگ‌تری هستند؛ بنابراین می‌توانید به منظور عدم جلوگیری از آسیب دیدگی پرده آن‌ها را در یک وان خیس کنید. برای براق کردن حلقه‌های زنگ‌ زده می‌توانید آن‌ها را در داخل سرکه قرار دهید. یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان در زمان نصب پرده آشپزخانه یا اتاق خواب مورد استفاده قرار داد، بهره بردن از مقداری صابون روی چوب پرده است. با این کار در هنگام نصب، گیره‌ها به راحتی و روان داخل چوب پرده قرار می‌گیرند.
برای جلوگیری از چروک شدن پرده‌ها می‌توانید آن‌ها را به‌صورت نمدار نصب کنید. این کار باعث می‌شود تا به دلیل وزن بیشتر پرده در زمان نصب شدن از چروک شدن آن جلوگیری به‌عمل آید. اگر به‌طور دوره‌ای و مکرر اقدام به غبارروبی به وسیله جاروبرقی از روی پرده‌ها نمایید، شاهد کثیفی کمتر آن‌ها در طولانی مدت خواهید بود.

 

شست ‌و شوی انواع پرده

 

نحوه شستن پرده ‌های مدرن

در زمان خرید پرده باید به دکوراسیون موجود توجه داشته باشید و با در نظر گرفتن نوع چیدمان وسایل خود اقدام به خرید کنید. با در نظر گرفتن این‌که پرده‌های مدرن دارای انواع مختلفی هستند بنابراین برای شستن هر یک از آن‌ها باید به نکات مهم و اساسی توجه نمایید. در حال حاضر از جمله پرده‌های مدرنی که در بسیاری از منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به پرده زبرا و پرده شید رول اشاره کرد.
برای انتخاب پرده‌های مدرن باید برخی از موارد مانند رنگ سرامیک یا پوشش سالن را مد نظر قرار دهید. در واقع هماهنگ کردن پرده با اجزا و وسایل موجود در منزل امری ضروری به‌شمار می‌آید. برای شست‌وشوی پرده‌های مدرن پیشنهاد می‌شود تا در وهله اول از خشکشویی استفاده کنید. در واقع برخی از پرده‌های مدرن به دلیل طرح‌ها و رنگ‌هایی که در آن‌ها به‌کار برده ‌شده‌اند، امکان آسیب ‌دیدگی نیز آن‌ها وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می‌گردد تا پیش از شست‌وشوی آن‌ها با افراد متخصص در این رابطه مشورت نمایید.

پرده زبرا یا پرده رولی از دو لایه پارچه تولید می‌شود. پارچه‌ای که در پرده زبرا مورد استفاده قرار می‌گیرد لنین نام دارد. برای زدودن لکه از روی پرده نیز راهکار‌های مناسبی وجود دارد. برای این‌کار باید در ابتدا نوع لکه و این‌که از چه موادی تشکیل شده است را مشخص کنید. علاوه‌بر این نوع پارچه نیز در هنگام لکه‌گیری بسیار حائز اهمیت است.
ساده‌ترین روش برای تمیز کردن انواع لکه‌ها استفاده از چند قطره مایع لباسشویی و آب گرم است. شما می‌توانید چند قطره مایع لباسشویی را در یک کاسه‌ آب گرم بریزید و سپس آن را مخلوط کنید و یک پارچه تمیز را به این مایع آغشته نمایید و روی لکه مورد نظر بکشید. نکته مهمی که در رابطه با از بین بردن انواع لکه روی پرده وجود دارد این است که اقدام به ساییدن پارچه پرده به یکدیگر نکنید؛ چراکه این کار موجب آسیب رسیدن به بافت آن خواهد شد.

کلام پایانی
با در نظر گرفتن این‌که نگهداری و مراقبت از پرده‌ها امری ضروری محسوب می‌شود؛ بنابراین توجه به نکات طلایی برای شست‌وشو و نگهداری از پرده‌ها نیز اهمیت زیادی دارد. با توجه به موارد فوق نگرانی در رابطه با شست‌وشوی انواع پرده‌ها نخواهید داشت؛ چراکه راه حل‌های بسیار ساده و مناسبی برای شست‌وشوی انواع پرده وجود دارند؛ اما باید پیش از شست‌وشو به جنس پارچه آن توجه نمایید. علاوه‌بر این در صورتی که به‌صورت مکرر و دوره‌ای اقدام به زدودن گردوغبار از پارچه کنید شاهد کثیفی زیاد آن در مدت زمان طولانی نخواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *