راهنمای اندازه‌ گیری دقیق پنجره برای پرده

فهرست

پیش از خرید انواع پرده می‌بایست اندازه‌گیری دقیق و مناسبی را از ابعاد پنجره داشته باشید؛ چراکه در صورت اندازه‌گیری اشتباه، مشکلات بسیار زیادی در زمان نصب به‌وجود خواهند آمد که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم هماهنگی پرده و پنجره اشاره کرد. در برخی از مواقع امکان نصب پرده به‌ دلیل اندازه‌گیری نامناسب وجود ندارد. به همین دلیل راهنمایی اندازه‌گیری دقیق پنجره برای پرده اهمیت زیادی خواهد داشت و توجه به نکاتی که برای اندازه‌گیری باید رعایت کنید بیش از پیش اهمیت دارد.

اندازه‌ گیری طول و عرض پنجره

پیش از خرید و سفارش برای دوخت انواع پرده باید ابتدا طول و عرض پنجره را اندازه‌گیری کنید. تفاوتی نداشته که پرده در کدام قسمت منزل نصب می‌شود یا این‌که قصد دارید پرده اتاق خواب را نصب نمایید یا پرده آشپزخانه را. عرض پنجره در واقع همان پهنای آن است. به‌ عبارتی دیگر به قسمت چپ کادر پنجره تا انتهای قسمت راست آن عرض پنجره می‌گویند.
طول یا ارتفاع پنجره نیز به بلندی آن گفته می‌شود که بالای کادر پنجره تا قسمت پایینی آن بوده است. به منظور اندازه‌گیری دقیق پنجره باید در ابتدا طول و عرض آن را اندازه‌گیری کنید. پیشنهاد می‌شود تا در وهله اول اقدام به اندازه‌گیری عرض پنجره نموده و متناسب با دکوراسیون خود میزان ارتفاع و بلندی پرده را مشخص نمایید.

 

 

اندازه‌ گیری طول و عرض پنجره

 

نکات مهم محاسبه ابعاد پنجره برای خرید پرده

برای خرید پرده پذیرایی یا نصب پرده اداری، محاسبات متفاوتی برای نصب در نظر گرفته می‌شوند. به همین منظور اصطلاحات فنی مختلفی برای اندازه‌گیری ابعاد پنجره برای نصب پرده وجود دارند. یکی از مهم‌ترین اصطلاحات، اندازه روی کار و اندازه توکار پنجره است. برای محاسبه این پارامتر‌ها عوامل مختلفی مانند دیواره‌های کناری پنجره و قسمت پایین پنجره تأثیرگذار خواهند بود. علاوه‌بر این، اندازه کلی قاب پنجره و فاصله باز شوندگی آن یا وجود گچ‌بری در این محاسبات مؤثر هستند.

اندازه‌ گیری ابعاد پنجره توکار

برای اندازه‌گیری ابعاد توکار باید اقدام به اندازه‌گیری داخل کادر پنجره نمایید؛ به این صورت که قسمت داخلی کادر پنجره را از قسمت چپ تا قسمت راست اندازه بگیرید و از متراژ آن یک تا دو سانت کم کنید. برای ارتفاع یا طول پنجره توکار نیز نیاز است پس از اندازه‌گیری کادر بالا تا کادر پایین دو الی سه سانت از متراژ به‌دست آمده را کم نمایید.

اندازه ‌گیری ابعاد پنجره روکار

برای اندازه‌گیری پرده روکار اندازه بیرونی کادر پنجره را باید مورد توجه قرار دهید. به این منظور عرض پنجره را اندازه‌گیری کنید و سپس به متراژ به‌دست آمده در حدود ۱۰ سانت بی‌افزایید؛ اما اگر قصد دارید تا اندازه سراسر را بگیرید باید اندازه دیوار را محاسبه نمایید. به‌طور کلی برای اندازه‌گیری ابعاد پنجره روکار می‌توان از دو روش استاندارد و دیوار به دیوار استفاده کرد.

اندازه‌ گیری پنجره برای پرده‌ های زبرا

برای نصب انواع پرده‌ها مخصوصاً پرده شید زبرا باید در زمان خرید اطلاعات مناسبی از اندازه پنجره داشته باشید. در زمان اندازه‌گیری باید به برخی از موارد مهم توجه نمایید. برخی از این موارد شامل مکان مورد نظر نصب پرده و میزان پوشیدگی آن می‌شوند. علاوه‌بر این، توجه به نصب آن در داخل درگاه یا بیرون نیز اهمیت زیادی دارد.
برای اندازه‌گیری پرده پنجره برای نصب پرده‌های زبرا باید اقدام به اندازه‌گیری عرض و اندازه‌گیری ارتفاع پنجره کنید. برای عرض پنجره پیشنهاد می‌شود به متراژ به‌دست آمده در حدود ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر بی‌افزایید. برای اندازه‌گیری ارتفاع پرده از ارتفاع پنجره نیز نیاز است تا در حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر به متراژ به‌دست آمده اضافه نمایید. در واقع این کار به دلیل وجود قاب پرده در بالای پنجره بوده که در حدود ۱۰ سانتی‌متر است.

اندازه‌ گیری پرده برای پنجره ‌های داخل چهارچوب

در صورتی که قصد دارید تا پرده را در داخل چهارچوب نصب کنید، باید محاسبات مناسبی را انجام دهید. برای انجام این کار نیازمند خودکار، کاغذ و متر هستید. برای اندازه‌گیری پرده برای پنجره‌های داخل چهارچوب در وهله اول عرض چهارچوب پنجره را به‌طور کامل اندازه بگیرید. پیشنهاد می‌شود تا برای اطمینان بیشتر عرض پنجره را سه مرتبه از بالا تا پایین اندازه‌گیری نمایید. پس از اندازه‌گیری دقیق، کوچک‌ترین عرض به‌دست آمده را در داخل دفترچه یا کاغذ خود یادداشت کنید. در ادامه نیاز است تا برای اطمینان بیشتر یک سانتی‌متر از متراژ به‌دست آمده کم کنید کار باعث می‌شود تا پرده دقیقاً در داخل چهارچوب یا در داخل قاب قرار بگیرد. در مرحله بعد باید پس از اندازه‌گیری عرض، ارتفاع را نیز محاسبه نمایید.

 

اندازه‌ گیری پنجره برای پرده

 

نکات مهم پیش از اندازه‌ گیری پرده پارچه‌ای

پیش از این‌که اقدام به نصب پارچه کنید باید نکات مهمی را برای اندازه‌گیری پرده‌های پارچه‌ای در نظر بگیرید. به همین منظور نیاز است تا از یک متر فلزی استفاده نمایید؛ چراکه معمولاً متر فلزی در مقایسه با سایر متر‌ها از دقت بالاتری برخوردار است. در برخی از مواقع مشاهده شده که افراد برای اندازه‌گیری پرده از متر‌های خیاطی استفاده می‌کنند؛ اما توجه داشته باشید که این متر‌ها برای اندازه‌گیری ابعاد پنجره مناسب نخواهند بود.
نکته دیگری که در زمان اندازه‌گیری باید به آن توجه داشته باشید این است که آیا می‌خواهید پرده را از قسمت زیرین سقف نصب کنید یا قصد نصب پرده روی دیوار را دارید. در واقع این موضوع در اندازه‌گیری پرده بسیار مهم است. برای اندازه‌گیری دقیق نیازمند دو فاکتور و پارامتر بسیار حیاتی هستید. این دو پارامتر شامل طول میل پرده و ارتفاع پرده می‌شوند. برای محاسبه ارتفاع پرده باید اندازه قاب پنجره را در نظر بگیرید. برخی دیگر از پرده‌ها در بازار وجود دارند که روی زمین کشیده می‌شوند. این سبک از پرده‌ها چند سانتی‌متر از اندازه کلاسیک بلند‌تر بوده و پس از نصب آن‌ها، یک فضای کاملاً مجلل و خاصی را خواهید داشت.

کلام پایانی
در زمان نصب انواع پرده باید از ابعاد پنجره اندازه‌گیری دقیق داشته باشید و می‌بایست در زمان اندازه‌گیری به برخی از موارد مهم توجه کنیدکه شامل در نظر گرفتن موقعیت نصب پرده می‌شوند. به عنوان مثال در صورتی که قصد نصب انواع پرده را به سقف یا دیوار دارید باید اندازه‌گیری‌های جداگانه‌ای را برای هر کدام انجام دهید. پیشنهاد می‌شود تا در زمان اندازه‌گیری حتماً از متر فلزی استفاده کنید؛ چراکه برخی از متر‌های پارچه‌ای یا متر‌هایی که به عنوان متر‌های خیاطی شناخته می‌شوند برای اندازه‌گیری طول و عرض پنجره مناسب نخواهند بود. راهنمای اندازه‌گیری دقیق پنجره برای پرده سبب می‌گردد تا در زمان نصب با مشکلاتی مانند عدم هماهنگی پرده و پنجره مواجه نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *